Please reload

/ Recent Posts

Dette er Film Co-Promotion

July 4, 2017

Du vet når karakterer, kjøretøy og våpen, som egentlig hører hjemme i en galakse langt, langt borte, plutselig figurerer i reklamer for Duracell, Gillette, Subway og Nissan? - Det er det vi kaller for Film Co-Promotion. 

 

 

I Norsk Filmbyrå skaper vi unike og lønnsomme samarbeid mellom norske annonsører og Norges største spillefilmer. En måte disse samarbeidene realiseres på er ved hjelp av produktplassering. En annen måte kan være gjennom Film Co-Promotion. I dette blogginnlegget gir vi en liten innføring i hva Film Co-Promotion er og hvordan vi i Norsk Filmbyrå jobber med det.

 

Kort fortalt handler Film Co-Promotion om at en merkevare får tilgang på og rettighet til å bruke en film, dens identitet i markedsføring og salg av egne produkter og tjenester. Dette betyr i praksis at annonsøren kan bruke karakterer, lokasjoner, scener, bilder, klipp, og grafiske elementer fra filmens univers til å skape salgsutløsende og unike Co-Branding-kampanjer og markedskommunikasjon.

 

Merkevaren får med andre ord låne varme, assosiasjoner og oppmerksomhetsverdi fra et kulturprodukt som er attraktivt for en gitt, sammenfallende målgruppe.  Filmen på sin side, får hjelp til å lansere produktet sitt gjennom Co-Branding-kampanjer i kanaler hvor annonsørene har muskler og posisjon - til samme målgruppe.

 

Co-Promotion-uttak kan løses på uendelig mange måter. En Co-Promotion-kampanje kan for eksempel bestå av bildeposter på Instagram, konkurranse på Facebook, en miniserie på YouTube, betalt og fortjent innhold i nettaviser, fysiske kataloger og digitale brosjyrer, spesialemballasje på produkt, salgsmateriell i butikk, spill og applikasjoner, plakater i bybildet og TV-, kino- og radio-reklame – bare for å nevne noen.

 

Slik jobber vi med Co-Promotion

Co-Promotion tar ofte, men ikke nødvendigvis, utgangspunkt i produktplasseringen. Her jobber vi kreativt med utgangspunkt i plasseringen, merkevaren, filmen og målgruppen, med den hensikt å klekke de beste idéene til hvordan man kan løse samarbeidet på en relevant, engasjerende og målrettet måte.

 

Et eksempel på dette kan være at en merkevare er eksponert med et konkret produkt i en film. Om produktet er å få kjøpt i butikk, kan det være hensiktsmessig å se på muligheter for hvordan filmen kan brukes på denne arenaen. En løsning kan være å lage pappdisplay, sjokkselgere, vippetasser, plakater og annet salgsmateriell som vekker kundenes interesse og fremmer produktet. Grafiske elementer, logo, farger, ikoner og bilder fra filmen har antakeligvis høyere oppmerksomhetsverdi enn produktets vanlige pakningsemballasje, noe som kan øke sjansen for at kunden vil stoppe opp og betrakte det som står foran dem – og forhåpentligvis kjøpe det. Gjennom årene har vi jobbet med flere vellykkede Co-Promotion kampanjer som har hatt salgsutløsende effekt.

 

I noen tilfeller har man kanskje plassert et budskap fremfor et fysisk produkt i filmen. Da kan man for eksempel bruke klipp fra filmen, eller få produsert helt eget materiale, som kan klippes om til en spesialtrailer som både fremmer budskapet og promoterer filmen.

 

Her kan du se hvordan Infinitum brukte ”Solan og Ludvig – Herfra til Flåklypa” til å få frem sitt budskap om panting. 


 

 

Please reload

/ Search By Tags