Hva er film co-promotion?
Film co-promotion er avtaler som gir annonsøren mulighet til å bruke filmen og dens historie, karakterer, visuelle effekter og klipp utenfor filmuniverset.
Hvis du for eksempel kjenner igjen en tegneseriefigur på en såpeflaske, eller du ser en karakter fra en kjent film i en reklame, er dette eksempler på co-promotion. Målet kan for eksempel være økt oppmerksomhet eller salg. Avtalen mellom annonsør og produsent vil ha verdi for begge parter:
-
Annonsøren får låne filmens univers til å tiltrekke seg ønsket målgruppe.
-
Filmen får økonomisk støtte og synliggjøres gjennom annonsørens produkt og/ eller markedskommunikasjon, noe som kan gjøre det mulig å ha en ekstra opptaksdag, en kulere spesialeffekt, eller tilgang på en location man ellers ikke kunne tatt seg råd til.
Ofte stilte spørsmål
Er film co-promotion-samarbeid lovlig?
Ja. Samarbeidene reguleres som alle andre markedsføringsaktiviteter etter markedsføringsloven.
Hva koster det?
Prisen på et samarbeid avhenger av flere forhold, slik som filmens publikumsestimater og lanseringsstrategi, samt kjennskap til skuespillere og regissør.
Hvordan måler man effekten av film co-promotion?
Effekten av et film co-promotion-samarbeid måles på samme måte som en hvilken som helst annen kampanje. Samtidig vet vi at de gode linkene mellom merkevare og film i reklamekampanjer, konkurranser, annonser og på arrangementer vekker oppmerksomhet og har en salgsutløsende effekt.
Infinitum (Resirk) og "Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa"
Posten og "Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa"
Bergene melk og "Kon Tiki"
Infinitum (Resirk) og "Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa"