Vår hyllest til SKAM: Topp 10 produktplasseringer som ikke er produktplasseringer

Forrige uke løftet vi frem NRK-serien SKAM, og skrev noen ord om det vi liker å kalle produktplasseringer som ikke er produktplasseringer. Hva er det, tenker du kanskje - les gjerne blogginnlegget fra forrige uke her.

Vi synes SKAM-produksjonen gjør en god jobb med å integrere produkter og merker på en sømløs måte, både som samtaletema, props, rekvisitter og lokasjoner. Som en hyllest til en av våre favorittserier, har vi i Norsk Filmbyrå (igjen) sett gjennom alle sesongene, og laget en liste over de ti beste produktplasseringene-som-ikke-er-produktplasseringer fra serien.

Her har vi valgt å begrense oss til mer synlige plasseringer, rett og slett fordi det er morsommere å se på bilder enn å lese lange blogginnlegg. - Selv om det finnes en rekke minneverdige ”verbalplasseringer som ikke er verbalplasseringer” i serien: Noora som klikker når Eskild har tatt fiskekakene eller spist opp pastaen hennes, jentegjengen som diskuterer hvorvidt de ønsker Brun & Blid som sponsor på russebussen, Even som forlater hotellsuiten naken for å ”kjøpe mat på Maccer´n”, og Linn som bare vil sitte hjemme og drikke FunLight (noe Eskild erter henne for flere ganger).

10. plass: Glade

Eskild klager gjentatte ganger over at rommet til Isak lukter vondt. Derfor bestemmer han seg for å gi duftspray med lavendellukt i gave etter at Isak (endelig) har betalt husleien i tide. For utenom å løse et problem, er plasseringen karakterunderbyggende i den forstand at den lærer oss litt om karakterene og dynamikken i mellom dem.

9. plass: OB Tamponger

Det at Chris kler seg ut som en tampong er et godt eksempel på at produktplassering kan ta mange former, også som kostymer og egne karakterer.

8. plass: Spaghetti à la Capri og Åmli Pannekaker

Syvendeplass er delt mellom Spaghetti a la Capri og ferdigpannekakene fra Åmli. Linn får etter vår mening ikke nok skjermtid. I stedet bruker man produkter som underbygger sentrale karaktertrekk til å fortelle oss mer om henne; hun er en karakter som tyr til ferdigmat selv om hun later til å ha plenty av tid.

7.plass: Tine

Tine får ekstremt mye eksponering i SKAM, delvis fordi de har solid tilstedeværelse i skolens kantine – noe som er helt naturlig. I tillegg til Litago (avbildet) spises det blant annet Go´Morgen-yoghurt og Rislunsj.

6. plass: Rød leppestift fra Clinique

Noora og hennes røde lepper vil for alltid stå igjen som et symbol på sesong 2. I en scene fra toalettet på skolen blir hun komplimentert av Mari, som også lurer på hvor leppestiften er fra. ”Clinique” svarer Noora, og selv om hun ikke husker hva den heter, er det forholdsvis enkelt å google seg frem til dette på egenhånd: Long Lasting Lipstick Soft Shine. MinMote.no kan melde at det ikke er overraskende at Noora har valgt denne leppestiften, da Clinique er kjent for sin

studentvennlige pris.

5.plass: Bislett Kebab House

Isak planlegger å fortelle Jonas at han er homofil, og inviterer han med på en ”bab”. Når valget deres faller på BKH bidrar det til å befeste kjedens posisjon som Oslos (om ikke Norges) mest kjente kebabsjappe. Måten kameraet hviler på sjappa etter at gutta forlater bildet, fikk mange til å spekulere om dette faktisk var produktplassering.

4. plass: McDonalds

På fjerdeplass kommer McDonalds, eller Maccer´n som ungdommen kaller det. I tillegg til å bli omtalt titt og ofte (”Joiner du Maccer´n?”), fikk burger-kjeden mye positiv eksponering i Fy Faen-klippet, hvor Happy Meal-ballongene fikk en sentral rolle som props (objekter i bruk) gjennom hele klippet. For utenom klassisk logo-eksponering, blir McDonalds plutselig avsender av en stemning. Sannsynligheten er stor for at målgruppen i mange år fremover vil forbinde Happy Meal-ballongene med denne stemningen.

3. plass: Funky Frozen Yoghurt

Tredjeplassen går til Funky Frozen Yoghurt. Mens resten av Norge var på fjellet og spiste Kvikk-Lunsj, satt jentegjengen i et påskeforlatt Oslo og konsumerte frossen yoghurt. Dette er et kremeksempel på god produktplassering. Jentene er forskjellige, noe som gjenspeiles i smakspreferansene deres. I denne scenen, som varer i nesten to og et halvt minutt, både snakker de om og smaker på hverandres frosne yoghurt.

2. plass: Freia

På andre plass finner man bakekakao fra Freia i det som kan omtales som en eksemplarisk verbalplassering. I denne merkverdig romantiske scenen leser William ordrett av oppskriften på ”Mørk sjokoladedrikk”. For første gang får vi se en mindre selvsikker utgave av William, noe som virker overraskende (og sjarmerende) på Noora.

1. plass: Pepsi Max

Den mye omtalte jentegjengen har blitt oppkalt etter et brusmerke. Selv om det er først i sesong 4 vi får se hele gjengen samlet, føles det som om vi har kjent de lenge, nettopp fordi Pepsi Max-navnet har vært så beskrivende. Denne plasseringen som ikke er en plassering, stikker av med seieren fordi den gjentakende, karakterunderbyggende, både verbal og visuell, og brukes både i klippene og i sosiale medier mellom klippene.

* Produktplassering som ikke er produktplassering: Eksponering av en merkevare i en film eller serie som ikke, eller mest sannsynlig ikke, har betalt for å være der.

Foto: NRK

/ Recent Posts
/ Search By Tags