Slik jobber vi med produktplassering

Hva er produktplassering? I Norsk Filmbyrå skaper vi unike og lønnsomme samarbeid mellom norske annonsører og Norges største spillefilmer. Så vidt vi vet er vi det eneste byrået i Norge som jobber med produktplassering på fulltid. I dette blogginnlegget gir vi en liten innføring i hva produktplassering er og hvordan vi jobber med det.

Produktplassering er kort fortalt en betalt eksponering av en merkevare i en film.

Mange forbinder produktplassering med fysiske produkter som vises eller brukes i filmen.

Dette er imidlertid bare en av mange former for produktplassering. Vi plasserer ofte setninger, tjenester, logoer, budskap, holdninger, steder, destinasjoner, personer, karakterer og drømmer. Mulighetene er uendelige.

Det samme er også måtene å aktivisere produktplasseringen på. Gjennom en avtale med oss får annonsøren et univers å låne varme og troverdighet fra. Det betyr at annonsøren kan bruke karakterer, lokasjoner, scener, bilder, klipp og grafiske elementer fra filmens univers i sin egen markedsføring. Dette kalles co-promotion, og kan leses mer om her.

Slik jobber vi med produktplassering

Vår jobb begynner når første utkast til manus er klart. Innledningsvis identifiserer vi da de åpenbare og naturlige linkene mellom spillefilmen og norske annonsører. En god link treffer annonsørens strategi, samtidig som den underbygger troverdigheten i universet til filmskaperen. Dette legger et godt grunnlag for vårt videre arbeid med plasseringen. Den bør være så subtilt og sømløst integrert at den ikke gir noen ”stopp-effekt” eller drar publikum ut av filmens univers og historie. Eksempler kan være å skrive inn et spesielt bilmerke i en bilfilm eller et budskap om dyrevelferd i en film om dyr.

Man kan trekke produktplasseringen ganske langt, men det finnes en grense mellom tydelig eksponering og overtydelig eksponering. Studier gjort på tidlig nittitall av Nebenzahl & Secunda, viser at produktplassering kan gi økt realisme i en film. Mennesker er i aller høyeste grad konsumenter og vi omgir oss med merkevarer til daglig. Det hadde nesten vært rart om karakterene i filmene ikke måtte forholde seg til denne virkeligheten. Kunsten er å ikke gjøre det påtatt og kleint for målgruppen.

Noe av det viktigste for vårt arbeid er at det ligger et oppriktig ønske og vilje fra produksjonens side om å inngå et samarbeid med en kommersiell aktør, samtidig som disse aktørene har forståelse for de prosessene og uavhengigetsprinsippene som er knyttet til en spillefilm. Det å få disse to verdenene til å møtes, krever kunnskap om begge aktørenes forutsetninger og fremgangsmåter – og det er her vi har vår spisskompetanse.

Vi vet hvordan både filmbransjen og annonsørene jobber, tenker og planlegger. Her fungerer vi som et effektiviserende og trygt mellomledd. Norsk Filmbyrå er et byrå med høye kreative ambisjoner. Vi skaper effektfulle produktplasseringer gjennom grundig research, idéprosesser med takhøyde og erfaringsbaserte, kreative løsninger.

/ Recent Posts
/ Search By Tags