Knallbra 2016 – nå er vi klare for 2017!
Etter å ha jobbet med flere av Norges mest sette filmer i 2016, ser vi nå frem til et nytt og spennende år med mange storfilmer på programmet!
2016 var et svært godt år for Norsk Filmbyrå. I 2016 koblet vi noen av landets største merkevarer og kinosuksesser sammen, og så flere bærekraftige avtaler ta turen fra papiret og inn i den virkelige verden.
Blant annet jobbet vi med fjorårets mest sette film Kongens Nei, som ble shortlisted til Oscar for Årets fremmedspråklige film. Vi jobbet med Børning 2, som ble sett av over 470 000 på kino – noe som er utrolig bra for en sjangerfilm. Og vi jobbet med animasjonsmesterverket Dyrene i Hakkebakkeskogen.
På vegne av disse filmene forhandlet vi frem avtaler med sterke merkevarer som Freia, Sparebank 1, Narvesen, Lano, Hennig-Olsen og Santander Consumerbank. Det er alltid gøy når vi ser at avtalene fungerer og er gjensidig nyttige for både filmene og merkevarene.
Vi ser derfor med glede tilbake på et suksessrikt 2016, og skuer frem mot et innholdsrikt 2017. Det er ingenting som tyder på at det nye året skal bli roligere enn i fjor, og det er vi veldig glade for. Blant prosjektene vi har på trappene i år er:
- Den 12. mann - Historien om motstandsmannen Jan Baalsrud og hans flukt fra nazistene (Harald Zwart).
- Månelyst i Flåklypa - Finalefilmen i triologien om Solan og Ludvig (Maipo og Rasmus Sivertsen).
- Akseladden i Dovregubbens hall - Første film i en planlagt triologi om den kjente eventyrhelten til Asbjørnsen og Moe (Maipo og Mikkel Sandemose).
- Sonja, historien om Sonja Henie (Anne Sewtisky og Maipo).
Vi håper og tror 2017 blir et godt år for både norsk film og for kinoreklamen. Samtidig mener vi i Norsk Filmbyrå at det fortsatt er et stort og uutnyttet potensiale i synergien mellom kinoreklamen og produktene det reklameres for. Nettopp dette skal vi fortsette å utforske sammen med våre kunder i året som ligger foran oss – vi gleder oss!