Caseeksempel: One Call og Børning

Når annonsører vi jobber med kobler seg på et filmprosjektet som promotion-partner vil de, i en tidsbegrenset periode, få anledning til å benytte filmens visuelle utrykk i forbindelse med sine egne markedsaktiviteter.

Gjennom Norsk Filmbyrå kjøper annonsøren filmens ”artwork-pakke”. Denne pakken inneholder alt fra filmens designmanual og stillbilder, til trailer, teaser og klipp.

Med utgangspunkt i disse elementene kan annonsørene lage sine egne kampanjer hvor de låner varme fra et aktuelt univers med en annerledes oppmerksomhetsverdi inn mot målgruppen en hva de gjerne selv er velsignet med.

Et klassisk “spille hverandre gode”-case.

La oss vise et konkret eksempel på hvordan Norsk Filmbyrå løste dette på Filmkameratenes ”Børning”. Regissør Hallvard Bræin og produksjonen stakk av med hele fire Amandapriser for filmen, og dette folkelige og engasjerende universet ble Norges mest sette norske spillefilm på kino i 2014.

I arbeidet med å finne en egnet partner-palett til dette filmprosjektet så Norsk Filmbyrå en relevant link mellom filmen og mobilselskapet OneCall sitt budskap om dekning hele veien, fra sør til nord i landet. Filmens bilrace starter sør i Norge og ender opp på Nordkapp.

OneCalls reklamebyrå, Los&Co, ble koblet på og OneCall fikk gjennom avtalen Norsk Filmbyrå fremforhandlet både tilgang på filmens regissør Hallvard, samt de tre mest sentrale karakterenene: Sylvia (Jenny Skavlan), Roy (Anders Baasmo Christiansen) og Mørk (Henrik Mestad) som bærere av reklamefilmenes budskap.

TV kampanjen gikk ut på at publikum skulle, med hjelp fra karakterenes egne beskrivelser av omgivelsene, gjette hvor i landet karakteren befant seg. Dersom man gjettet feil ville den aktuelle karakteren ringe og skjelle deg ut, - dersom du gjettet riktig ville du få samme telefon med rosende ord.

/ Recent Posts
/ Search By Tags