Film Co-Promotion på Solo: A Star Wars Story
Disney fortsette å skyve grensene for hva som er mulig når det kommer til Film Co-Promotion. Denne gangen har de med seg to konkurrerende bilmerker som partnere på samme film!
Attraktiv filmfranchise
Verdens nest største filmfranchise, og nå Disney-eide, Star Wars, har langt tradisjon for å gjøre kommersielle partnerskap med internasjonale merker. Da den første Star Wars-filmen, A New Hope, kom ut i 1977 var Burger King med som promoteringspartner. Hamburgerkjeden var også med som partner på Revenge of the Sith i 2005.
Når Disney så «relanserte» franchisen på kino i 2015 med The Force Awakens, hadde de med seg et stjernelag av kommersielle krefter, blant annet Duracell, General Mills, Max Factor, HP, og Subway, for å nevne noen av de mest kjente merkene.
Nissan Rogue
Mange av partnermerkene ble med videre på den første spin-off en i Star Wars-universet, Rogue One: A Star Wars Story, mens andre forsvant og nye kom til, som Gillette og Nissan. Sistnevnte brukte filmen til å promotere bilmodellen med det passende navnet Rogue (som faktisk ble lansert i 2007/2008). I forbindelse med samarbeidet ble det laget en meget påkostet reklamefilm:
Ikke overraskende så Nissan en 53% økning i salget i filmens lanseringsperiode, og det var åpenbart at Nissan skulle fortsette å være med på Star Wars-eventyret. I forbindelse med oppfølgeren til Force Awakens, fjorårets Last Jedi, fikk Industrial Light & Magic – VFX- og animasjonsstudioet som jobber på Star Wars-filmene – i oppdrag å lage 6 forskjellige Star Wars-konseptbiler i forbindelse med filmens lansering:
Solo: A Star Wars Story
Samarbeidet mellom Nissan og Star Wars forsetter nå for tredje året på rad, på spin-off nummer to, Solo: A Star Wars Story. Denne gangen kombinerer de Co-Promotion-konseptene fra tidligere filmer, og har laget både reklamefilm og konseptbil. Se videobonanza nedenfor:
Nissan | Rogue-Straight Down The Center:
NISSAN | ROGUE MEETS MILLENNIUM FALCON:
Nissan | Rogue – Star Wars-Themed Show Vehicle:
Nytt for året er at Disney åpnet opp for at enda et bilmerke kan bruke Star Wars-universet til å selge biler. For selv om Nissan er global partner av Star Wars franchisen, har Renault blitt en slags europeisk partner på Solo-filmen. Dette er en interessant case for vår del, da vi her til lands opererer vi med bransje-eksklusivitet, altså at vi ikke har med to konkurrenter som samarbeidspartnere på samme film.
Se Renault x Solo reklamen nedenfor:
Denne reklamen, som forøvrig går på norske TV-kanaler, gjenbruker noen av de samme grepene som ble brukt i Nissan x Rogue One-reklamen. Resultatet ser uansett bra ut, og det blir spennende å se om Renault opplever en like stor effekt av samarbeidet som det Nissan gjorde i 2016.
For de av dere som er ekstra, ekstra, ekstra interessert i Star Wars og Co-Promotion slenger vi med en reklame for restaurantkjeden Denny´s som også er partner på Solo: A Star Wars Story:
Inntil neste blogginnlegg, må kraften være med deg!