Please reload

/ Recent Posts

Fjorårets beste Film Co-Promotion-kampanjer!

January 17, 2018

Star Wars-støvsuger, Blade Runner-whiskey og Grusomme Meg-bananer er bare noe av det fjoråret bød på. I dette blogginnlegget oppsummerer Norsk Filmbyrå Film Co-Promotion-året 2017. 

 

2017 var et bra år for oss som brenner for Film Co-Promotion. Hva er Film Co-Promotion, tenker du sikkert? Kort fortalt er det når en merkevare får tilgang på og rettighet til å bruke en film og dens identitet i markedsføring av egne produkter og tjenester. Les mer om det her. Er det mange som brenner for Film Co-Promotion, lurer du sikkert også på? Det har vi ikke noe tall på, men det hindrer oss uansett ikke fra å blogge om temaet! Vi har nemlig mye stolthet i å være Norges fremste eksperter på Produktplassering og Film Co-Promotion, og vi opptatt av å være oppdatert på hva som skjer i både innland og utland.

 

Her får du våre favorittkampanjer fra året som gikk!

 

Despicable Me 3

Grusomme Meg 3 var en av verdens mest sette filmer i året som gikk, og Grus små gule hjelpere, kalt Minions, var ekstremt attraktive ambassadører for merkevarer med familien som målgruppe, eksempelvis banan-merket Chiquita og søtpålegg-merket Nutella.

 

Star Wars – The Last Jedi

De siste tre årene har nye filmer i Star Wars-franchisen blitt lansert før jul, og det har nesten blitt en førjulstradisjon hos Norsk Filmbyrå å følge med på alle de, i positiv forstand, spinnville Co-Promotion-kampanjene som rulles ut i ukene før premieren.  Her har vi valgt ut noen videoer som viser inspirerende og godt gjennomførte kampanjeidéer:

 

Askeladden – I Dovregubbens Hall

Filmen om Askeladden – I Dovregubbens Hall ble den nest mest sette filmen i Norge i 2017. Norsk Filmbyrå utviklet, forhandlet og solgte partneravtaler til Freia og Syklus, hvorpå sistnevnte arrangerte en eventyrkonkurranse for alle landets 6.klassinger. Her kan du sett hvordan vinnerne fikk en drømmedag med Askeladden-skuespiller Vebjørn Enger og Askeladden-regissør Mikkel Sandemose:

 

Blade Runner 2049

Det var knyttet høye forventninger til oppfølgeren til Ridley Scotts neo-noir-klassiker Blade Runner, noe som gjorde den til et attraktivt objekt for filmsamarbeid. Med seg på laget hadde de blant annet Peugeot og Jonnie Walker (som også var produktplassert i originalen). Whisky-merket lagde en Limited Edition Blade Runner-Whiskey med regissør Denis Villeneuve, samt oppskrifter på en rekke drinker inspirert av Blade Runner-universet. 

 

Fast & Furious 8

Verdens mest populære bilfilm-franchise tiltrekker seg en rekke store internasjonale merkevarer som Dodge, Beats, Castrol og Under Armour for å nevne noen. Felles for filmen og Co-promotion-kampanjenen er fart, spenning og eksplosjoner – akkurat slik målgruppen deres liker det.

 

Paddington 2

Den britiske kjeden Marks & Spencer teamet opp med Paddington 2, og lagde en helt egen (og sikkert veldig påkostet) julereklamefilm med den marmelade-elskende bjørnen i hatt og frakk.

 

Vi gleder oss masse til å se hva 2018 byr på av filmsamarbeid og co-promotion-kampanjer!

Please reload

/ Search By Tags