top of page

Merkevarer som kan gå og snakke: 7 eksempler på karakterplasseringer

Vi fortsetter å blogge oss gjennom de forskjellige formene for produktplassering, og i dette innlegget skal vi se nærmere på film- og serie-univers med karakterer som innehar merkerelevante trekk. Vi kaller det karakterplasseringer.

Les mer om de andre formene for produktplassering her.

En karakter, eller en rollefigur, kan enklest beskrives som person i et narrativt verk. Karakterer kan være oppdiktede, eller basert på ekte personer, og tilfører dynamikk til handlingen gjennom samspill med hverandre. Dette betyr ikke nødvendigvis at en karakter må å være en person. Gjennom besjeling kan man tillegge menneskelige egenskaper til livløse gjenstander og produkter.

En karakterplassering går med andre ord ut på å skape en karakter som representerer et merke. Karakteren kan for eksempel portrettere en ansatt eller en ambassadør, og kan inneha merkets identitet i utseende, oppførsel, holdninger og verdier.

Her er 7 forskjellige eksempler på karakterplasseringer:

Wilson i Cast Away

En av tidenes mest minneverdige karakterplasseringer finner vi i filmen Cast Away fra 2000 med Tom Hanks i hovedrollen. Filmen handler om Chuck Nolan, en FedEx-ansatt, som strander på en øde øy etter at flyet han sitter på med styrter i Stillehavet. Der mister han sakte men sikkert besinnelsen mens han venter på å bli reddet, og det eneste som holder han med selskap er en volleyball fra merket Wilson som har skyldt i land sammen med han. Gjennom filmen opptrer Wilson gradvis mer som et menneske, og selv om volleyballen verken beveger seg eller snakker tillegges den menneskelige egenskaper. Den både hører på, trøster og gleder hovedkarakteren.

Posten og Felleskjøpet i Flåklypa

Norsk Filmbyrå har lang erfaring med karakterplasseringer, noe Postmannen og Felleskjøpmannen i Maipo´s Flåklypa-filmer står igjen som gode eksempler på. Postmannen er Flåklypas joviale og hyggelige postombærer, og den hjelpsomme Felleskjøpmannen driver Felleskjøpets Flåklypå-filial. Begge karakterene er skrevet og utviklet med merkevaren som kreativt fundament, og gjennom sine gjentakende biroller føles de ut som fullverdige borgere i bygda. I denne videoen kan du bli bedre kjent med Postmannen:

Hasbro i Toy Story

Mr. Potato Head in Toy Story

Leketøysgiganten Hasbro har en lang tradisjon for å markedsføre produktene sine gjennom egne serie- og film-franchiser, blant annet med Transformers- og My Little Pony-universene. I tillegg samarbeider Hasbro tett med selskaper som Disney og DreamWorks for å lage leker basert på andre filmunivers. Selv om så og si alle karakteren i Transformers og MLP kan sies å være karaktererplasseringer for Hasbro, finner vi den kuleste karakterplasseringen deres i Toy Story fra 1995, produsert av Pixar og utgitt av Disney. Mr. Potato Head kom på det amerikanske markedet i 1952 og er en plastikkmodell av en potet som kan dekoreres med blant annet ben, armer, neser, øyne og andre avtagbare kroppsdeler. Som karakter har Mr. Potato Head en sentral rolle gjennom alle Toy Story-filmene, og det at kroppsdelene hans kan tas av- og endres på er opphav til mye komikk.

Subway i Community

Subway in Community

I NBC-serien Community blir vi introdusert for en karakter med navnet Subway. Subway er en såkalt ”corpo-humanoid”-student og får betalt for utdanningen sin gjennom å være en vandrende ambassadør for merkevaren Subway, samtidig som han står oppført som juridisk eier av Subway-filialen på campus. Subway er pålagt strenge retningslinjer for sin atferd, og ender opp med å få sparken etter å ha innledet et romantisk forhold til en medstudent. Senere, i en annen sesong, dukker han opp på ny som gerilja-markedsfører på campus for Honda. Snakk om meta-karakterplasseringer!

LEGO i LEGO-filmene

En annen leketøygigant, Lego, ser ut til å ha latt seg inspirerer av Hasbros måte å promotere lekene sine på. I 201X kom Lego Movie, en film som kan sies å være en eneste lang produktplassering. Filmen ble en gigantsuksess, og har i ettertid gitt oss flere filmer med Lego-menn og Lego-kvinner i alle roller, som Lego Batman og Lego Ninjago.

Pepsi Max-gjengen i SKAM

Ettersom SKAM er en NRK-produksjon inneholder den ingen produktplasseringer eller karakterplasseringer, noe vi har skrevet litt om i dette blogginnlegget. Allikevel er gjengen et fint eksempel på at man kan utvikle merkespesifikke grupper av karakterer. Alle jentene i gjengen elsker Pepsi Max og identifiserer seg sterkt med merkevaren at det like så godt blir navnet på hele gruppen.

Biler som karakterer

Som nevnt i punkt 3 kan alle nesten samtlige karakterer i Transformers-universet anses som karakterplasseringer for Hasbro´s leker. Og som om ikke det var nok har man i tillegg åpnet for å gjøre plasseringer for bilmerker i det samme universet. Bumblebee (avbildet) kan for eksempel transformere seg til en Chevrolet Camaro og Optimus Prime tar form som en Peterbilt-semitrailer. Et annet nevneverdig filmunivers hvor biler fungerer som karakterer er i James Bond-filmene (https://youtu.be/jN5BylA3HH8 . Bilene er trofaste, alltid tilgjengelige, og fylt til randen av skjulte egenskaper som hjelper Bond ut av knipa. Som for eksempel i Die Another Day fra 2002, hvor Bonds Aston Martin adlyder ordrer som om den var en hund.

Det finnes også plenty av eksempler på filmer hvor hovedkarakterens biler får navn for å virke mer menneskelige; Elanor (Ford Mustang) i Gone In 60 Seconds, General Lee (Dodge Charger) i The Dukes of Hazard, og Lille Gul (også Ford Mustang) i Børning-filmene.

Har du flere eksempler på karakterplasseringer eller merkevarer som kommer til live på den store skjermen? Da vil vi gjerne høre fra deg! Send oss en mail eller melding på Facebook!

/ Recent Posts
/ Search By Tags
bottom of page