top of page

DRIB – en gavepakke til filminteresserte markedsførere

Kristoffer Borglis spillefilm om (hans eget) energidrikkmerke er egentlig den eneste markedsføringsfilmen du trenger å se.

Under studietiden var jeg initiativtaker, formann og primus motor for Filmklubben for Masterstudentene ved Høyskolen Kristiania (2014-2016 RIP). Filmklubben var tuftet på en enkel idé: den skulle forene studentenes interesse for fag med film. Ettersom vi alle studerte Markedsføringsledelse (Høyskolen Kristianias foreløpig eneste masterlinje), gjaldt det å finne frem til gode filmer som handlet om markedsføring, noe som er enklere sagt enn gjort, da markedsføringsfilmnisjen er ekstremt smal.

Markedsføringsfilteret ble raskt utvidet til å inkludere filmer og dokumentarer om ledelse, økonomi, omdømme, oppfinnelser og andre relaterte temaer. Meta-dokumentaren “The Greatest Movie Ever Sold” og kommunikasjonssatiren “Thank You For Smoking” var åpenbare valg. Blant ikke-så-åpenbare valg var ”Moneyball”, ”Chasing Madoff” og ”Exit Through the Gift Shop”. En gang prøvde jeg til og med å pitche filmen ”Syrup” til mine medstudenter (en film som forøvrig også omhandler en energidrikk), uten hell.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg på daværende tidspunkt hadde gitt opp drømmen om den ene skikkelig gode markedsføringsfilmen. Det kunne virke som om filmglade markedsføringsstudenter for alltid måtte nøye seg med middelmådige filmer som enten handler om ekstraordi-jævlige bedriftsledere (”JOBS”) eller blåøyde innovatørers kamp om vinne tilbake en stjålen patent (”Flash of Genius”).

Så fikk jeg høre om DRIB. Et lite håp i meg våknet. Kanskje det faktisk er mulig å lage gode og interessante filmer om markedsføring?

Filmen skal visstnok være basert på en ekte historie, og handler om Amir Asgharnejad, som gjennom ekstreme, voldelige og tilsynelatende ekte (men egentlig iscenesatte) videosnutter, får muligheten til å jobbe med et av verdens største energidrikkmerker. For å unngå søksmål fra det faktiske merket, har filmskaperen lansert sitt eget, kalt DRIB. Filmen skildrer Amirs absurde møte med reklamebransjen gjennom både intervjuer og gjenskapelser av hendelsene i Los Angeles. Hva som egentlig har skjedd, og hva som er oppspinn får vi ikke vite – det er det bare filmskaperne som vet.

Terningkast 6

Formannen i filmklubben for Masterstudentene på Høyskolen Kristiania dro på kino og ble ikke skuffet. Jeg er ingen filmanmelder, så jeg skal holde det kort:

Kul, interessant, morsom. Terningkast 6.

Rent profesjonelt synes jeg filmen er en god case og referansepunkt. DRIB er innovativ, og har mange inspirerende og velintegrerte produktplasseringer, verbalplasseringer, holdningsplasseringer og andre typer plasseringer. Filmen kommer til å prege hvordan vi snakker om produktplassering, branded content, film co-promotion i fremtiden. I tillegg reiser den en del interessante problemstillinger knyttet til etikk og merkevarebygging – hvor går grensene for hva som er greit?

Jeg er fortsatt litt usikker på om DRIB er film om et energidrikkmerke, eller om det er et energidrikkmerke med egen film. Energidrikken er å få kjøpt enkelte steder, det samme er DRIB-branda kaffebønner.

Dersom DRIB hadde eksistert på den tiden jeg drev markedsføringsfilmklubben hadde den vært den første filmen på programmet. DRIB er en gave til alle filminteresserte markedsføringsstudenter! Se den flere ganger, bli inspirert av alle de gode produktplasseringene, drøft den med medstudenter, skriv en oppgave om den, og la den være et kompass som veileder deg når det kommer til hva som er greit eller ikke i bransjen du skal bli en del av. For å sitere DRIB´s pay-off: STAY WOKE. Dette gjelder også for deg som allerede er en del av bransjen.

DRIBs nettside kan man lese mer om filmen/merket, samt kjøpe gensere med DRIB-logoen på.

FOTO: DRIB

/ Recent Posts
/ Search By Tags
bottom of page