Hva er produktplassering?

 

Produktplassering er en form for markedsføring hvor man betaler for at en merkevare eksponeres inne i en film eller TV-serie.


Ofte stilte spørsmål
 

Er produktplassering det samme som kultursponsing?
Filmsamarbeid gjennom Norsk Filmbyrå må ikke forveksles med kultursponsing. Vi utvikler og skreddersyr relevante konsepter med markedsføringsrelaterte motiver for den enkelte annonsør. Der annonsøren kjøper seg tilgang på en varme og aktualitet fra et underholdningsunivers, får filmen ekstra midler til produksjon og drahjelp av sterke muskler i filmens lanseringsperiode. Gjensidig nytte er et viktig stikkord, et samarbeid skal ha verdi for begge parter.


Er produktplassering lovlig?
Produktplassering er, og har alltid vært, lovlig i Norge. Samarbeidene reguleres etter markedsføringsloven.
 

Hva koster det?

Prisen på et samarbeid avhenger av flere forhold, slik som filmes publikumsestimater og lanseringsstrategi, samt kjennskap til skuespillere og regissør.
 

Hvordan måler man effekten av produktplassering?

Professor i markedsføring, Lars Erling Olsen ved Høyskolen i Kristiania, har gjort flere studier på produktplassering i Norge. Et av studiene er gjort i samarbeid med Norsk Filmbyrå, og tok for seg spillefilmen Kong Curling. Dette studiet viste blant annet at plasseringene i dette filmuniverset ga klare utslag på både kjennskap og preferanse.

 

Hva kan produktplasseres?
Det er ikke kun kommersielle produkter som kan produktplasseres: Eksponering av eksempelvis et budskap, en holdning eller en lokasjon kan være eksempler på produktplassering. I tilfeller produktplassering ikke er det rette, kan man vurdere film co-promotion-samarbeid.

Pepsi Max og "Kong Curling"